Koninklijke FrieslandCampina N.V. heeft, in samenwerking met de International Finance Corporation (IFC) van de Wereldbank en de Nederlandse ontwikkelingsbank FMO, een overeenkomst ondertekend met Engro Corporation voor de overdracht van 51 procent van de aandelen in dochteronderneming Engro Foods Limited. De aankoop van het belang in Engro Foods, het op één na grootste zuivelbedrijf in Pakistan, stelt FrieslandCampina in staat een sleutelpositie in Centraal Azië te veroveren. Pakistan is het op twee na grootste melk producerende land ter wereld met een productie van 38 miljard liter melk op jaarbasis.
FrieslandCampina verwacht te profiteren van de verschuiving van de markt van consumptie van losse naar verpakte zuivel, waardoor het volume van verpakte zuivelproducten zal toenemen. Momenteel wordt nog geen 10 procent van de verhandelbare melk die in Pakistan wordt geconsumeerd, verwerkt en verpakt aangeboden. Deze verschuiving zal naar verwachting in de nabije toekomst versnellen als gevolg van de groei van de middeninkomensklasse, de behoefte aan meer melk van een hogere kwaliteit, alsmede de toenemende verstedelijking.
Roelof Joosten, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V.: ‘De samenwerking met Engro Foods zal FrieslandCampina’s strategieroute2020 versnellen. Via dit goed georganiseerde en zeer succesvolle bedrijf verkrijgen wij een sterke positie in de Pakistaanse zuivelmarkt, waarin een groeiende middenklasse in toenemende mate overschakelt op verwerkte en verpakte melk. Engro Foods biedt een basis waarop we verder kunnen bouwen. Deze acquisitie zal bijdragen aan het creëren van waarde voor onze leden-melkveehouders. Wij zullen ook bijdragen aan de landbouwsector in Pakistan door kennisoverdracht over zuivelproductie en via ons Dairy Development Programme.’
Dairy Development Programme
‘Dit is een cruciaal moment voor Pakistan’, aldus Hussain Dawood, voorzitter van Engro Corporation, de holding van Engro Foods. ‘Dit partnerschap stelt ons in staat een breder assortiment van betaalbare zuivelproducten van een hoge kwaliteit aan te bieden voor een gezonder Pakistan, in het bijzonder het jongere deel van de bevolking. Onze Groep heeft zich de laatste 50 jaar gericht op verbetering van het welzijn van miljoenen van onze boeren. Door samen te werken met FrieslandCampina, een bedrijf in eigendom van boeren, kunnen wij de productiviteit binnen de zuivelsector sneller verhogen. Ik ben ervan overtuigd dat deze samenwerking enorme toegevoegde waarde voor de lange termijn zal leveren.’
Babur Sultan, CEO Engro Foods: ‘Dit is een uiterst belangrijke gebeurtenis voor ons. Engro Foods was al vanaf het begin in 2006 enorm succesvol en inmiddels is het uitgegroeid tot één van de meest gerespecteerde bedrijven in Pakistan. De samenwerking met FrieslandCampina zal zeker een enorme invloed hebben op de zuivelwaardeketen in Pakistan en tegelijkertijd Engro Foods de mogelijkheid bieden om de consumenten door middel van een verrijkt productassortiment meer waarde te bieden en ons innovatievermogen te vergroten. Voor de toekomst voorzie ik enorme voordelen voor ons land, onze belanghebbenden, onze werknemers, ons productassortiment en onze consumenten als gevolg van deze samenwerking. Tegelijkertijd zullen de overeenkomsten in onze strategische koers en bedrijfscultuur een sterk platform creëren voor een versnelde maar ook duurzame groei van het bedrijf.’
Engro Foods
Engro Foods, met het hoofdkantoor in Karachi, werd in 2006 opgericht en sindsdien heeft het bedrijf in Pakistan een vooraanstaande positie opgebouwd in het segment van lang houdbare melk, inclusief het segment van speciale melk voor in de thee. Engro Corporation heeft ongeveer 87 procent van het totale aandelenkapitaal van Engro Foods in bezit en de overige 13 procent is genoteerd op de Pakistani Stock Exchange (PSX). Engro Foods heeft ongeveer 1.600 werknemers en een jaarlijkse omzet van ca. 450 miljoen euro (2015). Het bedrijf beschikt over een uitgebreid netwerk van 1.635 melkophaalcentra, die dagelijks de melk van ongeveer 150.000 boeren verzamelen. De ca. 300 miljoen liter melk wordt verwerkt in goed geleide productielocaties in Sahiwal en Sukkur. Daarnaast leidt Engro Foods een eigen melkveehouderij in Nara, waar met in totaal 5.429 koeien ruim 35.000 liter melk per dag wordt geproduceerd (2015).
De Engro Foods-merken Tarang, Olpers, Omung en Omoré zijn stuk voor stuk toonaangevende merken binnen de Pakistaanse zuivelmarkt. Het bedrijf heeft een uitgebreid distributienetwerk van directe distributeurs en sub-distributeurs die 25.000 dorpen en 472 steden door heel Pakistan bedienen en het bedrijf direct toegang verschaffen tot meer dan 130.000 over het hele land verspreide winkels.
Structuur van de transactie en aanbod
De structuur van de transactie omvat de aankoop van 51 procent van de aandelen van Engro Foods door een door FrieslandCampina bestuurde Nederlandse juridische entiteit. Bij het afsluiten van de transactie zal FrieslandCampina circa 80 procent van deze Nederlandse juridische entiteit in handen hebben, terwijl IFC en FMO de overige aandelen krijgen. Afhankelijk van de uiteindelijke overeenkomst bedragen naar verwachting de totale kosten voor de verwerving van het belang van 51 procent in Engro Foods 420 miljoen euro. Engro Corporation, de huidige meerderheidsaandeelhouder van Engro Foods, zal aandeelhouder en belangrijke partner in Engro Foods blijven.
Via de Nederlandse juridische entiteit zal FrieslandCampina volgens de wettelijke eisen de overige aandeelhouders van Engro Foods een overnamebod voorleggen voor minimaal 50 procent van de resterende aandelen van Engro Foods van de publieke aandeelhouders op de Pakistaanse beurs. Het uiteindelijk via het overnamebod aangekochte aantal aandelen zal in mindering worden gebracht op het aantal van Engro Corporation aangekochte aandelen.
De acquisitie vereist wettelijke goedkeuring van de mededingingsautoriteiten en andere relevante instanties.
Bron: FrieslandCampina