DLV Advies introduceert het voerwinstgetal voor de melkveehouderij. Dit bedrijfseconomisch voerwinstgetal is een resultante van de kengetallen melkprijs plus omzet en aanwas melkvee minus de voerkosten. Niek Groot Wassink, financieel adviseur rundvee bij DLV Advies, vertelt meer over het kengetal.
Sneller inzicht in variabele kosten
“De melkveehouderij kent, tot op heden, nog geen maandelijkse analyses. De huidige analyses zijn altijd op basis van gerealiseerde cijfers, waardoor je met bijsturen vaak achter de feiten aanloopt. Het is dus van belang frequenter de meest essentiële getallen inzichtelijk te hebben.” De kengetallen van de voerwinst melkveehouderij worden weergegeven per kilogram melk. “Eenvoudig gezegd wordt het berekend door het melkgeld plus omzet en aanwas melkvee minus voerkosten (in absolute cijfers) te delen door het kilogram melk. De voerkosten bestaan uit krachtvoer, mineralen, ruwvoer, bijproducten en melkproducten. De uitkomst van deze rekensom geeft de winst weer die overblijft nadat de voerkosten van de opbrengst zijn afgetrokken.” In het voerwinstgetal zitten knoppen waarop maandelijks, dan wel niet dagelijks, bijgestuurd kan worden voor een direct en beter resultaat. De marktwerking is inzichtelijker en het biedt de ondernemer handvaten om sneller de variabele kosten bij te sturen.
De voerwinst melkveehouderij is gebaseerd op vier standaard melkveebedrijven van DLV Advies. Deze standaardbedrijven verschillen van elkaar in intensiteit waardoor elke melkveehouder zich kan meten met één van de standaardbedrijven. “Het voerwinstgetal maakt inzichtelijk hoeveel procent een bedrijf afwijkt van een van deze gemiddelde bedrijven van DLV Advies.
DLV Advies prognosticeert voor de verschillende intensiteitsklasses de voerwinst voor de lange termijn. Iedere maand wordt de gerealiseerde voerwinst eveneens gepubliceerd. Dit is te allen tijde de 100% voerwinst. Per maand kan een bedrijf zich refereren aan deze 100% voerwinst. Zo kan er vervolgens ook vergeleken worden met andere bedrijven in de sector binnen dezelfde intensiteit. Een bedrijf kan dus ook 85% voerwinst scoren of 115%. Hoe hoger de voerwinst, hoe hoger de kans op een hoog resultaat.
Voorbeeld: wat betekent 85% voerwinst?
Bij een voerwinst van bijvoorbeeld 85% wordt 15% minder verdiend dan het gemiddelde bedrijf. Bij een gemiddeld bedrijf van 1 miljoen kilogram loopt dit al gauw op tot een bedrag van € 15.000,- wat dit bedrijf misloopt. Om de voerwinst te verhogen kan de ondernemer op verschillende elementen bijsturen. Zoals de ruwvoeropbrengst per ha naar boven brengen, hogere gehaltes per kilogram melk gaan leveren, koeien duurder verkopen, scherper krachtvoer voeren etc. Een bedrijf met 85% voerwinst kan een voerwinststijging ontwikkelen door een hogere melkprijs te behalen door een stijging in het eiwitpercentage van bijvoorbeeld 3,5 naar 3,55. Ook kan een voerwinststijging door dit bedrijf gerealiseerd worden door de 9,5 cent krachtvoer te laten dalen naar 8,5 cent.
- Standaardbedrijf A: produceert minder dan 15.000 kilo melk per hectare
- Standaardbedrijf B: produceert tussen de 15.000 en 20.000 kilo melk per hectare
- Standaardbedrijf C: produceert tussen de 20.000 en 25.000 kilo melk per hectare
- Standaardbedrijf D: produceert meer dan 25.000 kilo melk per hectare
Maandelijkse prognose en actualisering
DLV Advies stelt elk half jaar een prognose op voor het voerwinstgetal rundveehouderij. De realisatie van het voerwinstgetal voor de melkveehouderij wordt maandelijks geactualiseerd en middels een overzichtelijke grafiek op de website getoond. Door de frequente actualisatie kan er sneller tijdig bijgestuurd worden. Hierbij wordt de prognose voor de rest van het jaar bijgesteld.