De consument profiteert van de malaise op de zuivelmarkt. De consumentenprijsindex van zuivel ligt in juli 4% lager dan in juli vorig jaar.
Sinds het begin van 2016 hebben verse halfvolle en magere melk de scherpste prijsdaling gekend (-5%). Ondanks de lopende EU-interventiemaatregelen blijven de prijzen van melk af-boerderij en van melkproducten ook in 2016 dalen. De daling wordt veroorzaakt door de wereldmarktontwikkelingen en door het grotere aanbod van melk door de afschaffing van melkquotering.
Het is niet duidelijk of er definitief een bodem is gelegd in de Europese zuivelmarkt, maar bij toenemende vraag zullen de voorraden de markt eerst gaan vullen. In juli is er wel een stijging van de Nederlandse prijs af-boerderij van melk met 7 punten. Deze ontwikkeling komt overeen met het gebruikelijke seizoenspatroon.
Consumentenprijzen
In juli 2016 is de consumentenprijsindex (cpi) voor melk en zuivel uitgekomen op 105 punten. In de tweede helft van 2015 is het zuivel voor het eerst sinds 2011 iets in prijs gedaald. In de eerste zeven maanden van 2016 is er een verdere lichte daling. Bij afzonderlijke zuivelproducten zijn de gemiddelde prijzen in de zeven maanden van 2016 lager dan in dezelfde periode in 2015. Bij verse halfvolle melk en magere melk treden de grootste prijsschommelingen op. De cpi voor deze producten is het hardst gedaald. In juli 2016 is deze 5% lager ten opzichte van het jaar ervoor.
In de periode 2013-2014 hebben de prijsstijgingen af-boerderij en bij producenten doorgewerkt in de consumentenprijzen. Daarnaast zijn de Nederlandse supermarkten in 2014 zichtbaar intensief gaan inzetten op groei in assortiment van relatief duurdere biologische melkproducten binnen het zuivelsegment. De prijzen van deze producten worden ook in de cpi meegenomen. De gemiddelde cpi in 2014 lag op 111 punten, zes punten hoger dan het jaar ervoor. Deze stijging gold voor alle belangrijke zuivelproducten.
Prijsvorming
Er zijn seizoenseffecten te zien in de melkprijs af-boerderij: in de zomermaanden is er een groter aanbod van melk dan in de wintermaanden. Met toeslagen en heffingen worden boeren aangemoedigd om meer in de winter te leveren. De prijs die de melkveehouder ontvangt, bestaat uit een aantal componenten. In het geval van FrieslandCampina is het een garantieprijs, de jaarlijkse prestatietoeslag en de uitgifte van ledenobligaties-vast. Melkveehouders die niet aangesloten zijn bij een coöperatie leveren melk op basis van contracten met de particuliere zuivelindustrie. Zuivelondernemingen en supermarkten spreken in bilaterale contractonderhandelingen de voorwaarden en de prijs van leveringen af, onder eigen merk of het huismerk.
Bron: Agrimatie