Wim en Wijmke Bonestroo runnen een groot melkveebedrijf op de Veluwe. De bezoekers van het melkveebedrijf mogen op eigen gelegenheid rondlopen en het bedrijf biedt werk aan jongeren uit de omgeving. Ondanks dat Wim Bonestroo vaak zijn keuzes moet uitleggen, ziet hij het promoten van de melkveehouderij als een schone taak.
Vijf jaar geleden verplaatsten Wim en Wijmke Bonestroo hun bedrijf vanuit Nunspeet naar Doornspijk. Vanwege dorpsuitbreiding was er interesse in een deel van hun huiskavel van 7 hectare, wat de veehouders deed besluiten om zich elders te gaan vestigen. Een oriëntatiereis naar Amerika en Canada volgde, maar uiteindelijk landden de veehouders 3 kilometer verderop op een veldkavel waar de mogelijkheid tot uitbreiding zich voordeed.
De nieuwvestiging pakte de familie Bonestroo groots aan. Er werd een volledig nieuw bedrijf gebouwd, waarin plaats is voor 300 koeien en uitgerust met een automatisch voersysteem. Een nieuw tijdperk kon beginnen voor de familie Bonestroo met alle aandacht voor de koeien.
Open boerderij
Toch wil de familie Bonestroo hun bedrijfsvoering niet beperken tot het melken van koeien. Op de oude locatie in Nunspeet was er al een ijsmakerij. De veehouders besloten deze ijsmakerij niet over te hevelen naar Doornspijk, maar wel het verkooppunt te behouden. “Het nieuwe bedrijf is gelegen aan de fietsroute Het Zeepad van Harderwijk naar Elburg, langs de rand van het Veluwemeer. Deze locatie leent zich prima als verkooppunt van boerderij-ijs. Daarom hebben we besloten om wel het verkooppunt te houden”, legt Wim Bonestroo uit.
De ijsboerderij, het terras, de mogelijkheid tot het boeken van arrangementen en de open bedrijfsvoering blijken een ware publiektrekker. “Elk jaar komen er bij ons zo’n 13-14.000 bezoekers op het bedrijf. Al onze bezoekers mogen vrij door de stallen lopen en meekijken tijdens de middagmelking, die plaatsvindt tussen 14.00 uur en 15.30 uur. Zo dragen we ons steentje bij aan de beeldvorming van de landbouw.”
Een grote stal met 300 koeien en geen weidegang; een bedrijfsvoering die door de burger vaak met argusogen wordt bekeken. Toch vindt Bonestroo niet dat hij vaak in de verdediging moet voor zijn keuzes. “Bezoekers komen binnen met een vooroordeel, en waar mogelijk nemen wij die weg door te laten zien wat we doen. Dat levert vaker positieve reacties op dan je zou veronderstellen. Er ligt nog een hele grote uitdaging voor de sector om de beeldvorming te veranderen, maar ik vind dat een mooie taak om te doen.”
Vertrouwen geven
Om het grote melkveebedrijf waar driemaal daags gemolken wordt – te combineren met de neventakken, kan Bonestroo terugvallen op een grote groep medewerkers. Eén vaste medewerker werkt fulltime met de koeien, er wordt plaats geboden aan mensen met een Wajong-uitkering die werkervaring op moeten doen, onder begeleiding worden huis-, tuin- en keukenklusjes uitgevoerd door mensen met een beperking en op therapeutische basis wordt er gewerkt aan het herstel van een burn-out.
Ook wordt een gedeelte van de melkbeurten uitbesteed. De melkbeurten verlopen bij toerbeurt door liefst 11 verschillende melkers. Deze club is heel gevarieerd en bestaat uit jongens, meisjes en stagiaires. De melkers bij Bonestroo zijn allemaal jongeren uit de buurt en hebben niet per definitie een agrarische achtergrond. “We bieden de jeugd een alternatief voor bijvoorbeeld vakkenvullen in de supermarkt. Een melkbeurt bij ons kan ze net zoveel opleveren.”
De melkbeurten gebeuren in koppels. “We combineren daarbij ervaring met jeugd. Eén melker moet ervaring hebben met koeien, maar degene die de koeien omhaalt en de ligboxen schoonmaakt, hoeft daarvoor niet veel ervaring te hebben. Dat bouwen ze in de loop van de jaren wel op. We geven onze medewerkers ook snel vertrouwen. Melken is toch een ervaringsvak; dat krijg je het beste onder de knie als je het gewoon gaat doen. Er zijn melkers geweest die geen ervaring hadden, maar uiteindelijk hier vertrokken als volwaardige melker. Die educatie is voor ons een belangrijke drijfveer. We hebben weinig verloop onder het personeel, wat betekent dat de jongeren het ook leuk vinden.”
Agrafiek
Dat de familie Bonestroo genomineerd is voor de Agrafiek-Award geeft hen veel voldoening. “Het is fijn om een stukje erkenning te krijgen voor het ambassadeurswerk dat wij doen. We zijn in onze bedrijfsvoering misschien niet bijzonder innovatief, maar in alles wat we doen misschien wel. Het is mooi dat opgemerkt wordt hoe positief wij ons in de samenleving profileren. We verdienen er wel een centje mee, maar alleen voor het geld doen we het niet.”
En Bonestroo is nog niet klaar met zijn plannen als verbinder tussen boer en burger. “In de oude boerderij – uit 1874- die op de nieuwbouwlocatie stond hebben we tot voor kort een groepsaccommodatie gehad. Momenteel is het pand toe aan een grote verbouwing, maar dat hebben we uitgesteld in verband met de lage melkprijs. Op termijn willen we dat zeker weer op gaan pakken. De onzekerheid in de melkveehouderij houdt ons zeker niet tegen om een positief beeld over de melkveehouderij uit te dragen.”
Bedrijfsprofiel Bonestroo
Melkveebedrijf Lage Bijssel/IJsboerderij Bonestroo is eigendom van de familie Bonestroo, bestaande uit Wim (52), Wijmke (49), Arianne (24) en Arno (21). Wim en Wijmke runnen het melkveebedrijf en melken in Doornspijk ongeveer 270 melkkoeien op 80 hectare grond. Met een gemiddelde melkproductie van ongeveer 12.000 kilogram melk per koe wordt een jaarleverantie bereikt van 3,5 miljoen kilogram melk.